woensdag 28 oktober 2015

ZONNEBLOEM



bron afbeelding: smartflower.com





Valt je mond ook open van verbazing bij het zien van deze foto?
Bij mij was dat het geval deze morgen.  Zie ik dat goed?

Een bloem, gemaakt uit zonnepanelen.
Die net als een zonnebloem meedraait met de zon en daarom steeds een optimaal rendement heeft.
Als een echte bloem gaat ze ook dicht bij zonsondergang en weer open bij zonsopgang.
Bij het sluiten worden de panelen gereinigd, waardoor het rendement hoog en stabiel blijft.
Met de bloem willen de makers ook een oplossing zorgen voor de problemen van overbelasting van het net: er wordt net zoveel elektriciteit geproduceerd als je nodig hebt als gezin.  Zodra je die hoeveelheid bereikt hebt, gaat de bloem dicht.
Smartflower is echt wel de juiste naam hiervoor.
Er wordt gegooid met termen als smartgrids en smartbuildings, maar echt veel "slimme" oplossingen heb ik nog niet gezien.   Dit is een creatieve oplossing: zowel technisch als esthetisch.


bron afbeelding: smartflower.com


Want ja, ik vind ze mooi.  Als architect en schoonheidsliefhebber zijn die zonnepanelen, we moeten eerlijk zijn, nogal een doorn in het oog.  Maar deze is een meerwaarde voor elk project.
(en nee, ik word niet gesponsord om dit te schrijven, ik ben gewoon fan.)

Ze komt ook in allerlei kleurtjes, dat helpt altijd om mij over de streep te trekken.
Ik zou er zo één in mijn tuin willen planten.
(na het opvragen van de afmetingen, blijkt dat niet mogelijk, want ons stadstuintje is 15 cm te smal.  Bummer.)


bron afbeelding: smartflower.com



bron afbeelding: smartflower.com




1 opmerking: